Het resultaat
HipHelpt nu ook in de Hoeksche Waard
‘We zien het aantal vragen voor hulp thuis toenemen’
Veel patiënten zijn na hun behandeling in het ziekenhuis in hun thuisomgeving vaak nog enige tijd hulpbehoevend. Vooral mensen met een beperkt sociaal vangnet komen dan nog wel eens voor uitdagingen te staan. Hoe kom je aan de boodschappen, hoe kom je in het ziekenhuis en hoe gaan de klusjes in huis? En eigenlijk missen de mensen in deze situatie ook gewoon een luisterend oor. HipHelpt is een landelijk platform dat lokaal ingezet kan worden. Dit platform koppelt hulpvragers en vrijwilligers aan elkaar. Dankzij ondersteuning van de Vriendenstichting van Ikazia is HipHelpt er nu ook in de Hoeksche Waard.
Lida Tamminga, geestelijk verzorger Ikazia
'Het Ikazia Ziekenhuis heeft vanuit de betrokken kerken in de regio een Raad van Participanten. Deze raad vroeg zich af wat ze nog meer kon betekenen voor het ziekenhuis en haar patiënten. Ik attendeerde hen op de hulp voor patiënten die bij thuiskomst geen mantelzorg hebben en geen financiële middelen om hulp in te huren. Deze patiënten zijn in het ziekenhuis helemaal verzorgd en opgeknapt, en dan kan het thuis alsnog misgaan. HipHelpt is een landelijk netwerk van kerkelijke vrijwilligers. In Rotterdam was er al een HipHelpt en daar is Ikazia nu bij aangesloten. In de Hoeksche Waard, waar veel patiënten van Ikazia wonen, was er nog geen netwerk. Met ondersteuning van de Vriendenstichting en hulp vanuit de kerken is dit er nu wél. De financiële bijdrage van de Vriendenstichting gebruikten we bij het opstarten: de app, de notariskosten enzovoorts. Vanuit de kerken zijn er vrijwilligers beschikbaar. Via de app krijgen zij een signaal als er in de buurt hulp nodig is. In de opstartfase was ik even de verbindende factor tussen het ziekenhuis, HipHelpt en de kerken. Nu probeer ik binnen Ikazia de verpleegkundigen er bewust van te maken dat ze patiënten kunnen attenderen op HipHelpt en hen zelfs kunnen aanmelden.’
Adri en Piet Bervoets, HipHelpt-vrijwilligers
‘In de Participantenraad kwam Lida vertellen over HipHelpt en zo ging het balletje rollen om deze hulp van vrijwilligers ook aan te bieden in de Hoeksche Waard. Inmiddels zijn wij beiden vrijwilliger bij HipHelpt, als helpdeskmedewerker en als bestuursvoorzitter. Via de helpdesk is er veel contact met zowel hulpbieders als hulpvragers. De vrijwilligers van HipHelpt zijn vaak verbonden aan lokale kerken, maar er zijn er ook veel van daarbuiten. Ze kunnen zelf bepalen voor welke soort hulpvragen ze zich willen inzetten en ook wanneer ze daar tijd voor kunnen vrijmaken. Komt er een hulpvraag via de app, dan kun je daar als vrijwilliger op reageren. We worden zelf ook regelmatig ingezet bij het vervoer van hulpvragers naar winkels of naar een ziekenhuis. We zien het aantal hulpvragen de laatste jaren toenemen. Meer ouderen blijven langer zelfstandig wonen en kunnen soms minder rekenen op hulp van kinderen of familie. Gelukkig zijn er genoeg mensen die graag willen helpen! Het geeft veel voldoening om iets voor een ander te kunnen betekenen; dat is echt waardevol. De hulpvragers zijn altijd ontzettend dankbaar. De persoonlijke aandacht en de gesprekjes in de auto, met iemand die om vervoer heeft gevraagd, zijn zeer waardevol voor zowel hulpvrager als hulpbieder.
Gerrit Bottenberg, hulpvrager via HipHelpt
‘Ondanks mijn 89 jaar had ik een druk sociaal leven en ging ik met andere gepensioneerden nog op excursie of naar lezingen. Normaal gesproken ben ik ook nog mobiel, rijd ik auto en fiets ik overal heen vanuit Mijnsheerenland. Maar helaas kamp ik al langer met oogproblemen. Mijn vrouw is overleden, mijn zus woont in Middelburg en mijn broer is al 93, dus een vangnet heb ik niet echt. De zwager van mijn vrouw gaat zo nu en dan mee naar het Oogziekenhuis. Maar ik heb ook afspraken bij de opticien voor een bril, bij de audicien voor een hoortoestel en bij het ziekenhuis voor blaasspoelingen. En soms heb je dingen nodig uit winkels. Bij de huisarts zag ik een folder over HipHelpt en zo kwam ik in contact. Sindsdien helpt HipHelpt me nu zo nu en dan. De ene vrijwilliger gaat mee naar een opticien en zelfs mee naar binnen om te helpen. Een andere rijdt me naar het ziekenhuis; samen maken we dan tijdens het wachten een puzzel uit een puzzelboekje. Soms voel ik me bezwaard om hulp te vragen, maar ze doen het allemaal graag! Mijn sociale leven is nu beperkt, maar gelukkig is er het warme en persoonlijke contact met de mensen van HipHelpt.’
Tessa Scholten, verpleegkundige Geriatrische Trauma Unit
‘Gezien onze oudere doelgroep is er binnen de Geriatrische Trauma Unit veel aandacht voor zorg ná een ziekenhuisverblijf. Sowieso regelen wij een eventuele transfer naar een revalidatiecentrum of de overdracht aan thuiszorg. Soms schakelen we maatschappelijk werk in als de thuissituatie van de patiënt complex is. Hier is ook altijd de geriater bij betrokken. Daarnaast denken we mee, wijzen we op de thuiszorgwinkels voor hulpmiddelen en regelen eventueel een bed voor thuis. Ook leren we patiënten boodschappen bestellen, indien nodig. Patiënten vinden het vaak spannend om naar huis te gaan. Hier in het ziekenhuis worden ze de hele dag verzorgd en thuis zijn ze op zichzelf aangewezen. Door alles rustig te bespreken en zoveel mogelijk vooraf te regelen hopen wij hun zorgen weg te nemen. We zien wel een toename in het aantal oudere patiënten zonder vangnet. Hun partner is weggevallen; er zijn geen kinderen of die wonen ver weg of er is geen contact mee. Dan is er ook vaak sprake van eenzaamheid. Daarom hebben we nauw contact met de geestelijk verzorgers van het ziekenhuis. HipHelpt biedt op meerdere vlakken een mooie aanvulling! Maar minstens zo belangrijk is het persoonlijke contact dat deze vrijwilligers bieden. Wij zullen HipHelpt zeker actief onder de aandacht brengen bij onze patiënten.’